900Posts
2.4KFollowers
1KFollowing

Posts (28K) Media (900) Likes(9.1K)

Ruoan verkkokauppaa seuraavalle ensi vuodesta on tulossa mielenkiintoinen.

1. Oda avaa: saamme 1. ison pure playerin.

2. K-ryhmä avaa 1. MFC:n.

Mielenkiinnolla odotetaan S-ryhmän vastinetta.

Jos 2020 ruoan verkkokaupassa tapahtui paljon, on 2022 varmaan saman veroinen. 😊 @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Ruoan verkkokauppaa seuraavalle ensi vuodesta on tulossa mielenkiintoinen. 1. Oda avaa: saamme 1. ison pure playerin. 2. K-ryhmä avaa 1. MFC:n. Mielenkiinnolla odotetaan S-ryhmän vastinetta. Jos 2020 ruoan verkkokaupassa tapahtui paljon, on 2022 varmaan saman veroinen. 😊

Costco tekee tuloksensa asiakkaiden vuosimaksuilla ja myy tuotteet hyvin matalalla katteella (n. 11 %)

-> parantaakseen tulostaan Costcon on palveltava asiakkaita niin hyvin, että ostavat vuosimaksun uudelleen

Costcon vuosimaksun uusimistaso onkin huikeat 91 % (US 2020) @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Costco tekee tuloksensa asiakkaiden vuosimaksuilla ja myy tuotteet hyvin matalalla katteella (n. 11 %) -> parantaakseen tulostaan Costcon on palveltava asiakkaita niin hyvin, että ostavat vuosimaksun uudelleen Costcon vuosimaksun uusimistaso onkin huikeat 91 % (US 2020)

Asiakasuskollisuus ja asiakashankinta eivät ole toisiaan poissulkevia, molempia tarvitaan.
Välillä tuntuu, että asiakashankinta saa ylisuuren ylihuomion yrityksissä.

Moni muukin Amazon (Prime) voisi ottaa mallia Costcon tavasta satsata uskollisuuteen.
https://t.co/XwA9LC8sxL @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Asiakasuskollisuus ja asiakashankinta eivät ole toisiaan poissulkevia, molempia tarvitaan. Välillä tuntuu, että asiakashankinta saa ylisuuren ylihuomion yrityksissä. Moni muukin Amazon (Prime) voisi ottaa mallia Costcon tavasta satsata uskollisuuteen. https://t.co/XwA9LC8sxL

Costco on erilainen myös johtajien palkkauksessa.
Yhtiö on Fortune 500 listalla #12, mutta siitä huolimatta yhtiön tj saa palkkaa ”vain” $7,8 M.
Sillä sijoittuu suurimpien 500 yrityksen johtajien vertailussa 4. viimeiseksi.
Työntekijöille Costco puolestaan maksaa varsin hyvin. @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Costco on erilainen myös johtajien palkkauksessa. Yhtiö on Fortune 500 listalla #12, mutta siitä huolimatta yhtiön tj saa palkkaa ”vain” $7,8 M. Sillä sijoittuu suurimpien 500 yrityksen johtajien vertailussa 4. viimeiseksi. Työntekijöille Costco puolestaan maksaa varsin hyvin.

Miten tehdä ruoan verkkokaupasta kannattavaa pandemian jälkeen?
McKinseyn raportti aiheesta nostaa keräilyn vaikutuksen yllättävän suureksi suhteessa kuljetukseen. Mm. Ocadolla kuljetuskulut 50 % suuremmat kuin keräily- ja varastointikulut.
https://t.co/ajcwRjisXz @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Miten tehdä ruoan verkkokaupasta kannattavaa pandemian jälkeen? McKinseyn raportti aiheesta nostaa keräilyn vaikutuksen yllättävän suureksi suhteessa kuljetukseen. Mm. Ocadolla kuljetuskulut 50 % suuremmat kuin keräily- ja varastointikulut. https://t.co/ajcwRjisXz

Ruoan verkkokaupan osuus Englannissa jatkaa laskuaan. Nyt ruoan verkkokaupan kasvu% oli laskussa 1. kertaa sitten 12/2019.
5/2019 nähden verkkokaupan myynti on yli +100 %.
Mielenkiintoista seurata mille tasolle verkkokaupan osuus asettuu pitkässä juoksussa. @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Ruoan verkkokaupan osuus Englannissa jatkaa laskuaan. Nyt ruoan verkkokaupan kasvu% oli laskussa 1. kertaa sitten 12/2019. 5/2019 nähden verkkokaupan myynti on yli +100 %. Mielenkiintoista seurata mille tasolle verkkokaupan osuus asettuu pitkässä juoksussa.

@MikaHentunen Amerikkalaisten kauppakeskusten sulkemisissa ei pidä unohtaa, että Yhdysvalloissa on rakennettu kaupan neliöitä aivan hurjasti viimeisten 50 v aikana.

Verkkokauppa kasvaa (noin 15 % kaupasta).
Samoin kasvaa kivijalkakauppa. On kasvanut joka vuosi sitten 2008/2009 talouskriisin. @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

@MikaHentunen Amerikkalaisten kauppakeskusten sulkemisissa ei pidä unohtaa, että Yhdysvalloissa on rakennettu kaupan neliöitä aivan hurjasti viimeisten 50 v aikana. Verkkokauppa kasvaa (noin 15 % kaupasta). Samoin kasvaa kivijalkakauppa. On kasvanut joka vuosi sitten 2008/2009 talouskriisin.

Kauppa Yhdysvalloissa (etenkin kivijalka) jatkaa ennätyskuukausia.
Kasvu tulee erityisesti myymälöistä:
- myymälät +27,2 %
- verkkokauppa +3,4 %

Verkkokaupan osuus laskenut alle 15 % (14,8 %). Edelleen kuitenkin selkeästi kasvu-uralla suhteessa ennen pandemiaa (12kk liukuva ka). @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Kauppa Yhdysvalloissa (etenkin kivijalka) jatkaa ennätyskuukausia. Kasvu tulee erityisesti myymälöistä: - myymälät +27,2 % - verkkokauppa +3,4 % Verkkokaupan osuus laskenut alle 15 % (14,8 %). Edelleen kuitenkin selkeästi kasvu-uralla suhteessa ennen pandemiaa (12kk liukuva ka).

Ruoan verkkokauppa jatkaa Ruotsissa ruokakaupan kasvun lähteenä.
Kivijalassa 4. kuukausi laskua viime vuoteen.
Verkkokaupan osuus tasaantuu pandemian huipulta, nyt 6,4 % kaikesta ruokakaupasta. Edelleen hyvin korkealla tasolla.
Noudon osuus laskee nopeammin kuin kotiinkuljetuksen @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Ruoan verkkokauppa jatkaa Ruotsissa ruokakaupan kasvun lähteenä. Kivijalassa 4. kuukausi laskua viime vuoteen. Verkkokaupan osuus tasaantuu pandemian huipulta, nyt 6,4 % kaikesta ruokakaupasta. Edelleen hyvin korkealla tasolla. Noudon osuus laskee nopeammin kuin kotiinkuljetuksen

Apple Retail -myymälät ovat yksi yhtiön merkittävimmistä avauksista sekä merkkipaalu myös vähittäiskaupan lähihistoriassa. Hiljattain ensimmäisen Apple Storen avaamisesta tuli 20 vuotta.
Mikä tekee Apple Retailista niin merkittävän?

Apple Retail 20 vuotta https://t.co/jSBwZ9NbKJ @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Apple Retail -myymälät ovat yksi yhtiön merkittävimmistä avauksista sekä merkkipaalu myös vähittäiskaupan lähihistoriassa. Hiljattain ensimmäisen Apple Storen avaamisesta tuli 20 vuotta. Mikä tekee Apple Retailista niin merkittävän? Apple Retail 20 vuotta https://t.co/jSBwZ9NbKJ

Vuosi 2020 oli vaikea tavarataloille, ainakin monille niistä.
Tavaratalojen perinteinen vahvuus kivijalan muotikaupassa romahti.
Kaikki tavaratalot eivät kuitenkaan romahtaneet.
Ruokakauppa erityisesti suojasi niin John Lewisia kuin osin Targetia pandemian aikana. @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Vuosi 2020 oli vaikea tavarataloille, ainakin monille niistä. Tavaratalojen perinteinen vahvuus kivijalan muotikaupassa romahti. Kaikki tavaratalot eivät kuitenkaan romahtaneet. Ruokakauppa erityisesti suojasi niin John Lewisia kuin osin Targetia pandemian aikana.

Inditexin paluu pandemiasta jatkuu. Viime vuoteen nähden kasvua +50 %, joskin Q1/2019 nähden vielä alhaalla -17 %.

Myymälöistä 98 % on jo auki. Verkko vetää kovaa edelleen: +67 %.

Katteet ja tehot paranevat ja tulos taas vahvalla pohjalla. Kivijalkavaatekauppakin elpyy… @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Inditexin paluu pandemiasta jatkuu. Viime vuoteen nähden kasvua +50 %, joskin Q1/2019 nähden vielä alhaalla -17 %. Myymälöistä 98 % on jo auki. Verkko vetää kovaa edelleen: +67 %. Katteet ja tehot paranevat ja tulos taas vahvalla pohjalla. Kivijalkavaatekauppakin elpyy…

Tavaratalo-teemalla jatketaan, nyt vuorossa Nordstrom.
Nordstromilla ei ole ruokaa, joten myynnin sukellus oli synkkä -32 %.

Aiempina vuosina kasvun lähteenä toiminut Rack (off price) sukelsi nyt tavarataloja pahemmin. Verkko kasvoi ja onkin peräti 55 % myynnistä. @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Tavaratalo-teemalla jatketaan, nyt vuorossa Nordstrom. Nordstromilla ei ole ruokaa, joten myynnin sukellus oli synkkä -32 %. Aiempina vuosina kasvun lähteenä toiminut Rack (off price) sukelsi nyt tavarataloja pahemmin. Verkko kasvoi ja onkin peräti 55 % myynnistä.

Täytyy antaa kehuja, kun on sen paikka: Foodie tarjosi drive-in noudon. Hollannissa Albert Heijn teki jo muinoin tämän varsin hyvin.

Vaikka kyse pienestä ajansäästöstä, on se iso ilo asiakkaan näkökulmasta.

Ensi kerralla pitää kokeilla jo ennen parkkiruutuun saapumista. 👌 @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Täytyy antaa kehuja, kun on sen paikka: Foodie tarjosi drive-in noudon. Hollannissa Albert Heijn teki jo muinoin tämän varsin hyvin. Vaikka kyse pienestä ajansäästöstä, on se iso ilo asiakkaan näkökulmasta. Ensi kerralla pitää kokeilla jo ennen parkkiruutuun saapumista. 👌

Pandemia kohteli kaltoin vaate- ja muuta erikoiskauppaa. Ruoka oli kriittisen tärkeä tuloksentekijä M&S:lle. Ruoan osuus kivunnut tasaisesti ja nyt miltei 70 %.
Hieman poiketen muusta ruokakaupasta, M&S:n ruokakauppa laski hieman. Silti piti organisaatiota pinnalla. @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Pandemia kohteli kaltoin vaate- ja muuta erikoiskauppaa. Ruoka oli kriittisen tärkeä tuloksentekijä M&S:lle. Ruoan osuus kivunnut tasaisesti ja nyt miltei 70 %. Hieman poiketen muusta ruokakaupasta, M&S:n ruokakauppa laski hieman. Silti piti organisaatiota pinnalla.

Vaikka tiedämme, että isot muutosprojektit harvoin toimivat, on niillä hurja vetovoima yritysmaailmassa.

Oli sitten kyse it-projektista (kuva) tai mistä tahansa muusta muutoksesta, pienten, jatkuvien  ja proaktiivisten askelten voima on paljon suurempi. @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Vaikka tiedämme, että isot muutosprojektit harvoin toimivat, on niillä hurja vetovoima yritysmaailmassa. Oli sitten kyse it-projektista (kuva) tai mistä tahansa muusta muutoksesta, pienten, jatkuvien ja proaktiivisten askelten voima on paljon suurempi.

Korona-aikana ruoan verkkokaupassa kirjaimellisesti loikattiin muutaman vuoden kehitys, erityisesti myymäläkeräilyssä.
Kaksi iso kysymystä jatkoon:
1. Mille tasolle osuus laskee ennen kasvun jatkumista?
2. Miten voimalla kasvanut myymäläkeräily korvataan, kun volyymit suuria? @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Korona-aikana ruoan verkkokaupassa kirjaimellisesti loikattiin muutaman vuoden kehitys, erityisesti myymäläkeräilyssä. Kaksi iso kysymystä jatkoon: 1. Mille tasolle osuus laskee ennen kasvun jatkumista? 2. Miten voimalla kasvanut myymäläkeräily korvataan, kun volyymit suuria?

Best Buy havainnollistaa kivijalkakaupan elpymistä Yhdysvalloissa. Valtaosa myynnistä ja kasvusta tullut verkosta. Nyt kivijalka elpyy ja kasvaa.
Verkko jää isoksi osaksi myyntiä. 15-20 % tasolta hypätty 30-40 % tasolle pysyvästi?
Tämä vaikuttaa tilan tarpeeseen ja käyttöön... @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Best Buy havainnollistaa kivijalkakaupan elpymistä Yhdysvalloissa. Valtaosa myynnistä ja kasvusta tullut verkosta. Nyt kivijalka elpyy ja kasvaa. Verkko jää isoksi osaksi myyntiä. 15-20 % tasolta hypätty 30-40 % tasolle pysyvästi? Tämä vaikuttaa tilan tarpeeseen ja käyttöön...

Halpakaupan kasvukone Dollar Generalin myynti laski 1. kertaa sitten vuoden 2005. 

Pandemian hurjat vastaluvut olivat liikaa. Kasvua vs Q1/2019 oli +26,8 %.

Jatkaa hurjaa myymälöiden avaamisen tahtia: +1050 myymälää. 1/3 uusista kaupoista on Dollar Generaleja tänä vuonna. @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Halpakaupan kasvukone Dollar Generalin myynti laski 1. kertaa sitten vuoden 2005. Pandemian hurjat vastaluvut olivat liikaa. Kasvua vs Q1/2019 oli +26,8 %. Jatkaa hurjaa myymälöiden avaamisen tahtia: +1050 myymälää. 1/3 uusista kaupoista on Dollar Generaleja tänä vuonna.

Costco tuntuu menestyvän aina. Pandemia-aikana meni hyvin, pandemian väistyessä ehkä vielä paremmin.

Vuoden alussa Costco kiihdytti kasvua jo vahvoista viime vuoden kasvuluvuista peräti 19 % kasvuun.

Yhtiö jatkaa kurinalaisesti hyvin matalalla katteella: 11 %. @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Costco tuntuu menestyvän aina. Pandemia-aikana meni hyvin, pandemian väistyessä ehkä vielä paremmin. Vuoden alussa Costco kiihdytti kasvua jo vahvoista viime vuoden kasvuluvuista peräti 19 % kasvuun. Yhtiö jatkaa kurinalaisesti hyvin matalalla katteella: 11 %.

Ruokakaupassa alkamassa rauhallisempien kasvujen ajat?

Pandemian alun kovat vastaluvut sekä pääsiäisen ajoitus vaikuttivat, että ruokakaupan kasvu jäi matalimmalle tasolle sitten pandemian alun.

Hypermarketien käyttötavaran puolella tilanne on päinvastainen: kasvua +23 %. @ArhiKivilahti Arhi Kivilahti Videos and pictures

Ruokakaupassa alkamassa rauhallisempien kasvujen ajat? Pandemian alun kovat vastaluvut sekä pääsiäisen ajoitus vaikuttivat, että ruokakaupan kasvu jäi matalimmalle tasolle sitten pandemian alun. Hypermarketien käyttötavaran puolella tilanne on päinvastainen: kasvua +23 %.